בהרכב חסר תקדים החל הדיון בבג"צ על חוק הסבירות

פנחס בן זיו No Comments on בהרכב חסר תקדים החל הדיון בבג"צ על חוק הסבירות

בדרך למשבר חוקתי? בג"צ התכנס בהרכב מלא והחל לדון בעתירות שהוגשו בפניו נגד חקיקת הכנסת. הדיון צפוי להימשך כ7 שעות אך פסק הדין יינתן ככל הנראה רק בעוד מספר חודשים. הדיון מהווה את אירוע הפרידה של הנשיאה חיות שצפויה לפרוש בחודש הקרוב לגמלאות. שר המשפטים: "פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובמעמד הכנסת"

אולם בית המשפט העליון | אילוסטרציה צילום: פלאש 90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שופטי בית המשפט העליון התכנסו בהרכב מלא וחסר תקדים כשלראשונה בהיסטוריה של בג"ץ חמישה עשר שופטים ידונו בעתירות שהוגשו נגד חוק יסוד השפיטה וצמצום עילת הסבירות
שעבר במליאת הכנסת ברוב של שישים וארבעה חברים.

בראשות הדיון עומדת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות שהשמיעה בפומבי התנגדות לשינויים במערכת המשפט אך סירבה לדרישה שתפסול את עצמה עקב ניגוד עניינים. הדיון צפוי להימשך כשבע שעות.

במהלך הדיון אמר יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן: "גם בקידום הרפורמה יכול להיות שטעינו ויכול להיות שנטעה, אם אנחנו נטעה אנחנו נוכל לתקן ואם נטעה ולא נתקן הציבור יוכל להחליף אותנו ומלאכת התיקון תהיה בידי אחרים. וכמו שאנחנו בכנסת יכולים לתקן את הטעויות שלנו ושל קודמנו גם אתם יכולים לתקן את הטעיות שלכם ושל קודמיכם. למען האמת אם ביהמ״ש היה קשוב להערות שהשמיעו לאורך שנים רבות לא היה כל צורך בתיקון החוק הזה".

אמש נמשכו כל העת המגעים לפשרה בתיווכו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שמנסה לגשר על הפערים בין ראש הממשלה נתניהו ליושב ראש המחנה הממלכתי בני גנץ בכדי להגיע להסכמות.

הבוקר ב'מהדורת הבוקר' תקף ח"כ ביסמוט את קיום הדיון ואמר "בית המשפט טוען שהחוקה היא מעל הכל, אבל כאן הוא מבקש לפסול אותה. אני לא מעלה על דעתי שבג"צ יפסול חוק יסוד".

בפוסט שפירסם סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, נאמר: "הדיון שמתקיים היום בבית המשפט העליון, בחוסר סמכות מוחלט, הוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובמעמד הכנסת. גם נשיאי ושופטי העליון לדורותיהם הסכימו כולם – העם הוא הריבון, ורצונו מתבטא בחוקי היסוד אותם מחוקקת הכנסת. עצם הדיונים באפשרות לפסול חוקי יסוד, שהם ראש הפירמידה החוקית בישראל, ובאפשרות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, הם פגיעה אנושה בשלטון העם. בית המשפט, ששופטיו בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ובלי פרוטוקול, מציב את עצמו מעל הממשלה, מעל הכנסת, מעל העם ומעל לחוק. מצב זה מנוגד לחלוטין לדמוקרטיה. משמעותו בית משפט ללא איזונים ובלמים כלל. שליט יחיד. לא עוד שלטון העם".

"הטענה שבה מצדיק בית המשפט את הדיון בפסילת חוקי יסוד היא שעליו למנוע חוקי יסוד שמנענעים את אמות הספים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אך מה שבאמת מזעזע את אמות הסיפים של הדמוקרטיה בישראל הוא הדיון שמקיים היום בית המשפט. עד היום, חרף אקטיביזם שיפוטי בעייתי ביותר, היה לפחות בסיס אחד מוסכם – בית המשפט כיבד את חוקי היסוד. זהו הבסיס ששמר על הדמוקרטיה בישראל. האחריות לשמור על הבסיס המשותף הזה מונחת לפתחו של בית המשפט".

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לדיון בבג"ץ ולדבריה: "השופטים נדרשים להתעלות מעל כל שיקול ואג'נדה אישית, עליהם להתנתק מרעשי רקע, מאיומי המחאה וקולות האנרכיסטים".

יו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן, שהגיע לבית המשפט העליון בירושלים מסר: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה".



0 תגובות